Tips om meer verkopen te genereren met je webshop

-

Webshop meer verkopenJe hebt sinds een aantal weken/maanden een webshop online staan, een volle voorraad, redelijk wat bezoekers en je bent goed zichtbaar in Google maar hebt tot heden nog weinig tot geen verkopen gemaakt via je webshop. Dit is iets wat je heel vaak hoort van veel webshop eigenaren.

Vaak zijn het kleine aanpassingen in je webshop waardoor een bezoeker overgaat tot aankoop van het product. Je conversie begint eigenlijk al vanaf een zoekopdracht in een zoekmachine. Als ik opzoek ben naar een product via Google dan let ik al op een aantal zaken, namelijk de titel van de webpagina, de prijs, beschrijving en het aantal reviews. Door de titel als een vraag te stellen spreekt dit mij persoonlijk aan, als ik al de prijs weet voordat ik op de webpagina ben geweest ga ik eigenlijk al akkoord met het aankoopbedrag en door de reviews in Google heeft het mijn vertrouwen gewekt.

Conversie

Als de bezoeker op je webpagina is beland via de hierboven genoemde methode dan kun je ervan uit gaan dat dit een (potentiële) koper is. Je kunt zeggen dat de webshop eigenaar aan zet is om de verkoop doen te realiseren. Hieronder vind je een aantal tips om meer verkopen te realiseren via een webshop.

Thuiswinkel Waarborg (betrouwbaarheid)

Zorg dat je website opgenomen wordt in de Thuiswinkel Waarborg en geef dit ook duidelijk aan op je website dat jullie webshop hierbij is aangesloten.

Product Reviews

Een product review geeft een vertrouwend gevoel bij het product. Tegenwoordig heeft ieder webshop CMS een review plugin welke je makkelijk kunt integreren in je website. Vaak hebben deze plugins al een rich snippet waardoor de review sterren ook al in de zoekmachines komen te staan.

Meld je website ook aan bij verschillende product review websites zoals beslist.nl, kieskeurig.nl, kelkoo.nl etc. Dmv. een productfeed kunnen al jouw producten automatisch toegevoegd worden aan dit soort sites. Wel is het zo dat de meeste review websites hier kosten voor in rekening brengen, dit zorgt ook weer voor doelgerichte backlinks naar je product pagina’s.

Social Media buttons Vind ik leuk vs Aanraden

Je ziet ze bijna op alle websites terug komen, de social media buttons. Hierdoor kun je een pagina liken en of delen. Facebook heeft hiervoor ook het “Aanraden” button bedacht. Uit verschillende online marketing case studies is gebleken dat de aanraden button van Facebook beter werkt dan de vind ik leuk button op webshops. Een aangeraden product heeft een hogere conversie dan een leuk product, duidelijk toch? Ook heeft de button een optie om te laten zien welke vrienden in jouw Facebook lijst het product aanraden.

Track en Trace

Als je je producten via TNT of DHL verzend heb je de mogelijkheid om de zendingen te traceren via een Track en Trace programma. Stuur je klanten dan ook de code en de link om de zendingen te traceren en maak dit duidelijk op de productpagina.

Vandaag besteld, morgen in huis

Tegenwoordig kunnen alle grote webshops dit waarmaken, vandaag besteld, morgen in huis. Sterker nog, men neemt al bijna geen genoegen meer met 3 tot 5 dagen levertijd als ze een aankoop online doen. Als je de mogelijkheid hebt om dit te kunnen realiseren zet dit dan ook duidelijk op de productpagina.

Online klantenservice

Een verkoper in een winkel zorgt voor service. Als de klant een vraag heeft kan de verkoper deze gelijk beantwoorden. Dit kun je ook makkelijk op je webshop toepassen door een online chat functie te integreren en een popup rechts onderin van je webshop te laten verschijnen op een productpagina na een aantal seconden. Met alleen al deze functie kun je makkelijk je sales verdriedubbelen.

Nieuwsbrief en Kortingsbonnen

Een nieuwsbrief zorgt voor terugkerende bezoekers. Hiermee kun je ook afgeprijsde producten aanbieden. Echter zal een bezoeker zich niet direct inschrijven op een nieuwsbrief omdat niemand graag reclame in zijn inbox wilt ontvangen. Wel zal een bezoeker zich sneller inschrijven als deze een gratis product of kortingscode ontvangt bij inschrijving. De kortingsbon kunnen ze alleen inwisselen op jouw webshop. Dit is een win win situatie, de bezoeker schrijft zich sneller in en zal sneller overgaan tot aankoop door de korting. Zorg dan ook dat dit duidelijk op de website staat op alle pagina’s.

Verder is het belangrijk dat je webshop een professionele uitstraling heeft en een productpagina niet al teveel andere producten weergeeft waardoor de bezoeker geneigd raakt om de pagina weg te klikken.

Als deze tips toegepast worden op een webshop zal dit zorgen voor meer verkopen. We horen graag wat de ervaringen zijn van webshop eigenaren als deze tips worden toegepast. Dit kun je doen door hieronder een reactie achter te laten. Succes!

Geld Verdienen
8 Reacties
  1. Maarten:

    Beste, een interessant artikel. Wat ik nog mis is de mogelijkheid om webshop reviews te verzamelen voor je shop op externe sites. Deze worden ook opgenomen door middel van de gele sterren in Google. Er zijn ondertussen vele externe partijen actief waar je webwinkel beoordelingen voor je webwinkel kunt verkrijgen. Ik zelf ben Reviewspot een jaar geleden begonnen en gezien het aantal webshops wat zich dagelijks aanmeld zien webwinkels de toegevoegde waarde ervan.

  2. Alifar:

    @Maarten, mooie website heb je.

    Ik zie dat je bezoekers kans kunnen maken op een iPad mini als ze een review schrijven. Denk je niet dat hierdoor de reviews ongeloofwaardig overkomen?

  3. Maarten:

    Bedankt :-)! Aldus dit recente onderzoek heeft de kwaliteit en mate van betrouwbaarheid van de reviews niets van doen met het aanbieden van incentives. http://nl.scribd.com/doc/147070727/Whitepaper-Online-Reviews

  4. Ismay:

    Zou de chatfunctie de verkoop echt kunnen verdriedubbelen? Zelf geloof ik hier namelijk niet zo in, als ik ergens over zou twijfelen en vragen zou hebben zou ik eerder een winkel opzoeken waar het desbetreffende product te koop is, de chat zou ik minder snel gebruiken.

  5. Sjoerd Landweer:

    Het bovenstaande ben ik het helemaal mee eens en daar valt in eerste instantie veel te halen. Zeker met een chatmodule wat goed gebruikt wordt.

    Waar ik me in dit verhaal op wil focussen is het inzetten van retargeting. Vaak haken potentiële kopers af om hele uiteenlopende redenen. Via het inzetten van deze tool, worden de advertenties alleen getoond aan mensen die daadwerkelijk interesse in het product hebben, vervolgens weer terugkomen naar de website en nu wel kopen.

    Met vriendelijke groet,
    Sjoerd Landweer

  6. Alifar:

    @Sjoerd, over welke tool hebben we het dan als het gaat om retargeting?

  7. Tedesign.nl:

    Beste mensen,

    Handige info: ik ga kijken of dit mogelijk is op onze webwinkel
    wij hebben op dit moment een pagina/contact formulier waarop klanten
    hun vraag kwijt kunnen.

    Ook ga ik een like functie voor facebook maken.

    Mensen met tips altijd welkom!

    Groeten,
    Tessa Taskiran
    http://www.tedesign.nl
    Exclusief Restyle en nieuw Barok meubelen

  8. Ronald:

    Veel is al wat oude informatie en algemeen bekend. Uiteraard telt ook Responsive design mee! Veel webshops zijn niet aangepast aan alle mobiele standaarden en resoluties. Daarnaast tellen ook goede verkoopgerichte webteksten mee voor een hogere conversie. @Maarten, bedankt voor de reactie.

Reageer

x
Blijf Up-To-Date!
  • Gratis SEO Handleiding E-book
  • Waardevolle Internet Marketing Tips
  • Mis geen interessante artikelen

Schrijf je hieronder in!