Tips om je bounce rate te verlagen voor een betere ranking

-

Bounce rate verlagenDe bounce rate van een website wordt steeds belangrijker om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google. Een website met een lage bouncepercentage wordt gezien als waardevolle website door de zoekmachines, ergens ook wel logisch want des te langer bezoekers op je website blijven des te interessanter je website en content is.

De bouncereportage van je website kun je inzien bij de bronnen van je webstatistieken in Google Analytics.

Bounce Rate?

Een bounce wilt zeggen dat een bezoeker de website verlaat al bij een eerste pagina bezoek. Een bouncepercentage is het gemiddelde aantal bezoekers dat je website verlaat na één pagina. Een hoog bouncepercentage geeft volgens Google aan dat je bestemmingspagina niet genoeg uitnodigt om de website verder te doorzoeken. Een bouncepercentage tussen de 40 en 60% is over het algemeen normaal voor een website.

Bouncepercentage verlagen

Het doel is dus om ervoor te zorgen dat een bezoeker minimaal 2 pagina’s van je website bekijkt. Hier een aantal tips om ze hier een handje bij te helpen.

  • Zorg voor een gebruikersvriendelijke opmaak en sitestructuur

    Houd je website simpel en gebruiksvriendelijk voor je bezoekers en zorg voor een nette link structuur. Laat de content van je website duidelijk naar voren komen want dit is waar het tenslotte allemaal om draait. Maak gebruik van web veilige kleuren, ga bijvoorbeeld geen knalgele letters op een zwarte achtergrond gebruiken.

  • Plaats (meer uitleg) links in je content

    Geef niet alles prijs in je artikel, maak in plaats hiervan links aan naar berichten of wiki pagina’s met daarin meer uitleg. Nodig je bezoekers uit om op deze links te klikken met behulp van de zogenaamde CTA titels.

  • Promoot relevante artikelen

    Promoot relevante artikelen op je webpagina’s, de beste positie hiervoor is direct onder je content en het liefst met afbeeldingen. Maak je gebruik van WordPress? Bekijk dan onze WordPress Plugins artikel om dit te installeren op je WordPress blog.

  • Zorg ervoor dat je bezoekers terug komen

    Zorg voor terugkerende bezoekers door een netwerk op te bouwen met behulp van Social Marketing. Terugkerende bezoekers zijn enorm waardevol voor het verlagen van je bounce rate. Deze bezoekers zijn sneller geneigd om je website verder te doorzoeken, een reactie achter te laten en gebruik te maken van de zoekfunctie in je website.

  • Maak gebruik van interne linkbuilding

    Zorg voor interne linkbuilding door links toe te voegen aan relevante zoekwoorden. Dit komt ook ten goede voor je SEO optimalisatie.

  • Zorg voor doelgerichte bezoekers

    Probeer zoveel mogelijk doelgerichte bezoekers naar je website te krijgen door zorgvuldig om te gaan met je linkbuilding. Ga dus niet op een niet-relevante website, forum, fanpage of groep links plaatsen. Controleer welke inkomende bronnen de hoogste bouncepercentage hebben en probeer deze bronnen in de toekomst te vermijden.

Heb je al deze tips toegepast en zie je na een week nog steeds geen veranderingen in je statistieken? Neem dan gerust contact met ons op zodat we je vrijblijvend advies kunnen geven hoe je het beste de bounce rate van je website kunt verlagen.

Geld Verdienen
2 Reacties
  1. Willem Verbruggen:

    Een vraag over de bounce ratio, klopt het als je een responsive website hebt je bounce ratio tot wel 15 procent afneemt? Weegt dit op tegen de kosten om een website responsive te maken?

  2. Alifar:

    @Willem, dit hangt natuurlijk ook af van je responsive design.

    Over het algemeen is het wel zo dat bij mobiel verkeer de bounce rate vaak wat hoger uitvalt.

    Wellicht is het altijd beter om een website responsive te laten maken.

Reageer

x
Blijf Up-To-Date!
  • Gratis SEO Handleiding E-book
  • Waardevolle Internet Marketing Tips
  • Mis geen interessante artikelen

Schrijf je hieronder in!