On-page SEO checklist

-

on-page seo checklistDe On-page SEO checklist hebben we speciaal in het leven geroepen voor onze nieuwe SEO scan tool. Met deze tool kun je de SEO score bekijken van je website en deze waar nodig verbeteren dankzij het gratis advies wat de tool genereert.

De tool kijkt voornamelijk naar de opmaak en sitestructuur van je website, de volgende punten worden hierin meegenomen: Content analyse, meta tags, link extractor en de laadsnelheid.

Meta Tags

  • Titel

    Een optimale titel van je webpagina zou tussen de 10 en 70 karakters moeten bevatten (zonder spaties). Laat je belangrijkste keywords voorkomen in je titel en plaats deze het liefst vooraan.

  • Beschrijving

    Een optimale beschrijving van je webpagina zou tussen de 70 en 160 karakters moeten bevatten. Net zoals de titel laat je hier ook weer de belangrijkste keywords in voorkomen en ook het liefst vooraan van je beschrijving.

  • Keywords

    Het gebruik van de keywords meta tag wordt door Google niet meer gebruikt, toch is het belangrijk dat deze tag opgenomen wordt aangezien andere zoekmachines hier wel nog gebruik van maken. Probeer tussen de 5 en 8 keywords aan te houden en hier ook weer de belangrijkste keywords vooraan plaatsen.

  • OG Meta

    Open Graph Meta is bedoeld om meer waarde mee te geven aan links op Social Media websites. Met deze tags kun je bepalen welke titel, beschrijving en afbeelding er geplaatst wordt op bijvoorbeeld Facebook, LinkedIn en Twitter. Meer info, zie: The Open Graph protocol

  • Dublin Core

    Met Dublin Core meta tags geef je extra informatie mee aan een webpagina. Meer info hierover zie: Dublin Core

  • Taal website

    Maak duidelijk wat de taal is van je website door hier een meta language tag mee te geven.

Content

  • Headings

    De H1, H2 en H3 tags zijn belangrijk om aan te geven waar de webpagina over gaat. Laat de H1 tag maar een keer voorkomen op je webpagina en laat je belangrijkste zoekwoorden hier ook weer in terug komen. Plaats relevante zoekwoorden in de H2 en H3 tags, dit zorgt ervoor dat de webpagina ook gevonden wordt op bredere zoektermen.

  • Afbeeldingen

    Geef ten alle tijden een alt en title attribuut mee aan al je afbeeldingen, en ja ook hier weer de belangrijkste keywords in terug laten komen. Hiermee zorg je ervoor dat de zoekmachines je afbeeldingen kunnen lezen.

  • Tekst/HTML Ratio

    Zorg ervoor dat je meer content hebt staan op je webpagina dan HTML. Een verhouding tussen 25% en 70% is prima.

  • Flash

    Flash objecten kunnen niet uitgelezen worden door de zoekmachines. Probeer daarom zoveel mogelijk flash objecten te vermijden op je webpagina.

  • Iframes

    Ook de zogenaamde iframes kunnen niet gelezen worden door de zoekmachines, probeer deze te vermijden. Je kunt javascript of php include gebruiken als alternatief hiervoor om externe content te plaatsen op je website.

Linkstructuur

  • Permalinks

    Maak gebruik van vriendelijke url’s en laat hier ook weer de belangrijkste zoekwoorden in voorkomen. Google kijkt als eerste naar de zoekwoorden in je url. Probeer underscores te vermijden in je permalinks.

  • In-page links

    Probeer naar minimaal 5 relevante webpagina’s te linken binnen je website. Geef een “rel=nofollow” attribuut mee aan links naar een bestand of pdf file.

Zoekwoorden verhouding

Zoals eerder genoemd hierboven is het van belang dat je belangrijke zoekwoorden terug laat komen in je url, meta tags en afbeeldingen. De SEO Scan tool controleert de dichtheid hiervan zoals hieronder te zien is op de afbeelding.

keyword density

Gebruikersgemak

  • URL

    Zorg voor een duidelijke en korte URL. Probeer in je URL aan te geven waar de website over gaat en het liefst in 1 a 2 woorden.

  • Favicon

    Een Favicon is een klein icoontje wat aan de linkerkant van je browser staat voor je URL. Dit zorgt ook voor meer gebruiksgemak voor je bezoekers als deze je website wilt toevoegen aan favorieten.

  • Print-vriendelijke CSS

    Zorg ervoor dat je CSS print-vriendelijk is voor de crawlers van de zoekmachines door hier een media=”print” attribuut mee te geven aan de CSS-link.

Document opmaak

  • Doctype

    Geef aan welk type document je webpagina bevat.

  • Encoding

    Geef aan welke codering je document bevat, dit is meestal UTF-8.

  • W3C Validiteit

    Controleer je website op W3C fouten en probeer deze te verbeteren. Meer info zie: W3C Validiteit

Snelheid webpagina

De snelheid van je webpagina is heel belangrijk geworden voor je rankings volgens Google. Maak niet al teveel gebruik van javascripts en probeer HTML tabellen te vermijden. Test je website op snelheid, zie: Snelheid testen.

Geld Verdienen
Reageer

x
Blijf Up-To-Date!
  • Gratis SEO Handleiding E-book
  • Waardevolle Internet Marketing Tips
  • Mis geen interessante artikelen

Schrijf je hieronder in!